Drukke weken. - Reisverslag uit Armatree, Australië van Ruud Paridon - WaarBenJij.nu Drukke weken. - Reisverslag uit Armatree, Australië van Ruud Paridon - WaarBenJij.nu

Drukke weken.

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

23 Mei 2016 | Australië, Armatree

Ik geef toe, ik heb verzaakt afgelopen week. Maar heb afgelopen week veel gewerkt en had dan in mijn vrije uurtje geen zin om nog een verhaal te schrijven.
Maar hier ben ik weer met een nieuw verslagje.

Ik zal bij het begin beginnen en dat is inmiddels al 2 weken geleden. Die week hadden we veel regen gehad dus het zaaien ging nog niet door. Dus heb ik me vooral beziggehouden met het reparen en onderhouden van machines. Tim zei dat hij zelf niet zo'n goede lasser is en ik kan aardig bakken en braden. Dus kreeg ik vooral de lasklusjes zoals slijtdelen van de zaaier oplassen en het repareren van zijn spuit. Tim had zelfs speciaal voor mij een eigen laskap gekocht. Daarnaast ben ik ook veel bezig geweest met het opknappen van 'Honda' motortjes want daar maken ze hier veel gebruik van. Met deze dingen kon ik me prima vermaken. Lekker op mezelf en lekker bezig blijven. En als ik klaar was ging ik gewoon zelf op zoek naar een volgend klusje want er is genoeg te doen. Tussendoor heb ik Tim nog geholpen met zijn schapen, waar die er zo'n 900 van heeft. Sommige dingen waren een beetje onmenselijk maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien. Ook het verbranden van de overblijfselen van het vorige oogstseizoen moest allemaal gebeuren.
Maar toen het eenmaal was opgedroogd. Denk dat het donderdag of vrijdag was, weet het geen eens meer zeker. Toen moest er volop gezaaid worden. Zorgen dat de zaaimachine bleef rijden was prioriteit nummer 1. En moet zeggen dat hebben we aardig voor elkaar gekregen. Zijn het hele weekend doorgereden en heb me best wel vermaakt. Grote spullen rijden is altijd leuk. Maar op een gegeven moment word het allemaal weer gewoon en dan word het een beetje eentonig. Maar goed het einde was inzicht en de lege percelen werden steeds minder. Dat betekende ook dat mijn tijd er bijna op zat. Dus ik zat stiekem al een beetje te kijken naar iets anders. En wat later in de week vroeg ik Tim of hij nog iemand wist die werk had. Tim wilde wel een paar mensen bellen om te vragen. Een paar dagen later kwam die aan met dat Greg, de achterbuurman, nog wel iemand zocht voor een paar dagen. Goed, het is niet veel maar het zijn weer een paar dagen. Nog geen dag later belde Greg naar Tim hoe snel ik bij hem kon beginnen want hij had twee zieke in zijn personeel. Tim was gelukkig bijna klaar met zaaien en kon het laatste beetje in zijn eentje wel af. Op vrijdagavond ben ik toen bij Greg begonnen in een nachtdienst. En wederom weer een typisch Australische boer. Heel vriendelijk en behulpzaam. Nog voordat ik bood hij al aan dat die misschien wel iemand wist voor als ik na hem nog meer wilde werken. Het bedrijf van Greg had ook meer de omvang van een Australisch bedrijf. Hij runt 2 boerderijen met allebei zo'n 5500 a 6000 hectare. 1 van de boerderijen is van ze broer maar die heeft in de Northern Territory nog 4 boerderijen dus Greg runt deze 2 boerderijen het jaar rond. Het zaaien probeert doet met behulp van 2 12 meter brede zaaiers die 24/7 draaien. En daarnaast heeft die nog 3 roadtrains, 5 combines, een bulldozer, shovel en nog veel meer.

Maar nog voordat ik mijn 2e nachtdienst kon beginnen kwam Nick, de zoon van Tim, met het bericht dat ze bij hem op het werk met spoed iemand zochten en waarschijnlijk voor een paar weken. En de keuze is dan snel gemaakt, een paar dagen of een paar weken werk. Dus ik heb de zaterdagnacht nog voor Greg gewerkt en de zondagavond zou ik dan bij Nick zijn baas aan de gang kunnen. Dat loopt aardig vlot zo. Inmiddels hebben 2 andere boeren Tim ook al gebeld of ik nog een paar dagen over ben, maar ik kan me natuurlijk niet op splitsen. Eerst dacht dat ik geen werk zou vinden en nu staan ze te popelen om mij.
Maar waar ik nu terecht ben gekomen is helemaal bizar. In totaal moeten ze op deze boerderij 38.000 hectare land bezaaien en als al het grasland, waar het vee op loopt, erbij word opgeteld heeft de boerderij meer dan 100.000 hectare land. Daarnaast hebben ze ook nog 10.000 schapen en nog een paar 100 koeien. Dat zijn getallen die voor mij niet te bevatten zijn. Het zaaien gebeurd met 2 12 meter brede zaaiers, waarvan 1 van een loonwerker is, en 1 18 meter brede zaaier. En deze machines draaien 24/7 mits ze natuurlijk niet kapot gaan. Wat op de zaterdagavond dus met hun 2 eigen machines is gebeurd. De chauffeur van de grootste zaaier was in slaap gevallen en is gecrasht tegen een boom dus die is een paar dagen uitgeschakeld en de andere zaaier is oud en versleten dus die had het ook begeven. Ondanks de tegenslagen heb ik toch nog iets van 100 hectare kunnen zaaien die nacht.

Het team is ook leuk. Het bestaat vooral uit jonge gasten en andere backpackers. Dus denk dat ik me hier wel prima ga vermaken. Weer een beetje onder de backpackers komen is goed denk ik. Aangezien we te ver van de main boerderij af zitten om elke avond daarheen te rijden slapen we in een hotel. Dus alles is super geregeld.

Zo ik heb jullie weer een beetje op de hoogte weten te brengen van wat ik aan het doen ben. Ik vermaak me hier prima ondanks het lange dagen zijn. Maar dat is goed voor de bankrekening zodat ik later weer meer van het land kan ontdekken.
Wat de filmpjes betreft die ik heb gemaakt. Ik laat weten wanneer ze online komen maar heb geen idee wanneer. De internet verbinding die ik hier heb is niet al te best. Dus hoop dat ik van de week een keer WiFi plek tegenkomen zodat ik ze kan uploaden.

Ik houd jullie op de hoogte en laat snel weer wat van me horen.

Cheers
Ruud

  • 23 Mei 2016 - 10:17

    Marjan:

    Ha Ruud, wat heerlijk dat er " om je gevochten wordt". En dat er volop werk is. Wel leuk dat je ook technisch je kan vermaken!
    Tot de volgende blog, erg leuk om te lezen
    Groetjes
    Marjan

  • 23 Mei 2016 - 23:01

    Paula:

    Gaaf om dit alles zo te lezen!! Lekker zelfstandig klussen en jezelf bezighouden, echt goed van je!
    Heerlijk dat je zo gewild bent.... Betekent ook dat je om loonsverhoging mag vragen hè ;)
    Wat een getallen noem je inderdaad op, dan besef je maar weer dat Nederland echt niks voorsteld qua oppervlakte!

    Cheers bro, we spreken elkaar snel!

  • 24 Mei 2016 - 11:15

    Conny:

    Jaaah! iedereen is gek op Ruud :D
    Tof dat je nu meer collega's heb en helemaal dat het ook backpackers zijn, miss leuke maten om mee verder te trekken/tips te krijgen??

  • 09 Juni 2016 - 20:24

    PietBeelen:

    Hai Ruudje, geinig dat werk op die grote bedrijven maar zijn er ook nog mooie vrouwen op het plateland?als je een paar leuke fotos heb met ausies op de trekkker geintje ,zo te zien heb je het best naar je zin houwe zo Ruud en flink blijven genieten.groetjes Piet Beelen.

  • 11 Juni 2016 - 18:49

    Oma Van Paridon:

    Ruud, wat leuk dat je zo lekker bezig bent. Het is natuurlijk echt iets waar je belangstelling naar uit gaat!
    Liefs en groetjes van oma, en een knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 16 Jan. 2016
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 9817

Voorgaande reizen:

22 Maart 2016 - 22 Maart 2017

Ruud gaat op tour!!!!!

Landen bezocht: