Haddon Rig rules - Reisverslag uit Nevertire, Australië van Ruud Paridon - WaarBenJij.nu Haddon Rig rules - Reisverslag uit Nevertire, Australië van Ruud Paridon - WaarBenJij.nu

Haddon Rig rules

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

17 Juni 2016 | Australië, Nevertire

Ik weet geen eens waar ik moet beginnen met vertellen, is inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik wat heb gepost. Hoop dat jullie niet te teleurgesteld zijn.

Ik zit nu sinds 3/4 weken op de farm, Haddon Rig in Warren. Dit is tot nu toe de grootste farm die ik ooit heb gezien, met in totaal 75000 hectare land. Ooit weleens zoveel land bij elkaar gezien? Nou, ik ook niet want kan het niet overzien. Misschien als ik het vliegtuig of de helikopter van George (de directeur) leen, want die heeft die gewoon. Een eigen landingsbaan met hangar. En zo af en toe zie je hem overvliegen. Het schijnt dat Haddon Rig 1 van de 3 beroemdste farm is in Australië. Ze staan daarom zelf aangegeven op de verkeersborden en hebben een eigen website. Geen idee, of het dan ook bijzonder moet zijn om er te mogen werken. Eigenlijk bestaat deze farm uit 3 farms die bij elkaar gevoegd zijn. Haddon Rig is de "hoofdfarm". Hier zijn ze vooral bezig met de schapen en koeien. Boomunela is de katoenfarm en Breamar is de teeltfarm waar ik meestal voor werk. Zoals nu, op het moment van schrijven ben ik het allerlaatste perceel aan het zaaien. In totaal 75 hectare en heb nog 65 te gaan. Komt er eindelijk een eind aan, want uiteindelijk is het best wel saai. Vooral als je op de lange stukken zit van 3 a 4 kilometer lang en ook nog eens een nachtdienst. Het enigste wat je dan ziet is 10 meter om de trekker en voor de rest is alles zwart. Kan je zeggen, het word dan wel heel lastig om je ogen open te houden. En soms moet je je daar helemaal niet tegen verzetten. Op het kopeind de trekker insturen, GPS aanzetten en wekker zetten. Kan je mooi ff 20 minuutjes slaap pakken. Er zijn wel 2 dingen waar je rekening mee moet houden, bomen en hoogspanningsmasten. Want die staan hier en daar zomaar in de percelen. Anders eindig je net zoals mijn collega, met je gezicht tegen de voorruit en een zaaier die in de kreukels ligt. Maar goed, ik moet 62 hectare in een perceel zonder bomen of hoogspanningsmasten. Dus dat zit wel snor.

Maar naast dat er hard gewerkt wordt, wordt er natuurlijk ook lol gemaakt. Want ik woon in een huis samen met 7 andere. 2 Engelse meiden (Rose en Laura) die zorgen dat het huis schoon blijft en het eten op tafel staat. 3 jackaroo's, Nick, Dave en Hiki, dit zijn 3 Australische gasten die zich vooral bezighouden met het vee. Fred is een backpacker uit Denemarken die de dagdienst op trekker deed, toen ik de nachtdienst deed. Jim is de handyman van Haddon Rig en is al een oudere man maar daardoor zeker niet minder grappig.
Maar terugkomt op het lol maken, elke vrijdag zijn wij te vinden in een pub in Nevertire, dat zo'n 45 minuten rijden is. Altijd gezellig en je hoeft je niet om te kleden want dan val uit de toom. Gewoon in je werkkleren direct door vanuit je werk. Hoe smeriger, hoe beter. En op zaterdag gaan we naar de golfclub in Warren. Niet helrmaal mijn slag mensen die daar lopen maar je hebt het eenmaal niet altijd voor het kiezen in de outback. Zoals Jim zou zeggen. "when God made the earth, he made a mouth and an asshole. And Warren is the asshole of the earth". Maar na een paar biertjes maakt het mij allemaal niets meer uit. Naast het uitgaan zijn er ook dingen te doen op de farm zelf zoals jagen. Nu een aantal keer gedaan en tijd van me leven. Je moet je voorstellen 2 jonge gasten in een pick-up met ieder een geweer dwars door de lege percelen en weilanden een varken achter volgen. Alles wat in Nederland niet kan word hier gewoon gedaan. Is echt onvoorstelbaar. Alles word verbrand of geschoten. Iedereen met een eigen pick-up heeft standaard een geweer bij zich voor het geval die iets tegen komt waar die op kan schieten.

Maar heb het in ieder geval naar me zin hier. En blijf hier waarschijnlijk nog wel even hangen zodat ik mijn farmwork dagen heb voor mijn 2e jaarsvisum.

Ik heb ook mijn filmpjes online gezet. Het zijn inmiddels al een beetje verouderd.

Dit is een filmpje van het werk dat ik heb gedaan bij Tim en Sheree.
https://youtu.be/LGiiKeHqR24

En een filmpje speciaal voor het zaaien. Omdat dat het meeste is wat ik heb gedaan.
https://youtu.be/xbJoBvW-Ihk

En nog een filmpje uit pure verveling tijdens het zaaien.
https://youtu.be/8N8NFZB7GX0

Dat was het weer voor nu.

Cheers guys!

  • 17 Juni 2016 - 11:56

    Marjan:

    ha Ruud,

    wat een geweldige tijd zul jij daar hebben, maarre...... ook wel helpen met het huis schoonhouden hè, dat dat dames dit moeten doen is zooooooooo 2015!!

    groetjes
    Marjan

  • 17 Juni 2016 - 12:12

    Debby:

    Hey Ruud,

    Tof stuk weer zeg, je leest erin dat je het naar je zin hebt! Lekker blijven zitten daar, maar wel voorzichtig doen he (A).

    Ik kijk uit naar je volgende stuk!
    Groetjes,
    Deb

  • 18 Juni 2016 - 11:06

    Joke Akerboom:

    Hoi Ruud,

    Nou dat gaat wel goed daar bij jou. Je wordt bijna slapend rijk ( ha,ha). Maar even zonder grapjes let goed op jezelf hoor Ruud. Helemaal alleen in zo"n grote trekker midden in de nacht zal best zwaar zijn. Goed wakker blijven is dan wel een kunst, Ik zou zeggen: goede muziek in je oren en de hel nacht luidkeels meezingen. Er is geen mens die je hoort dus het maakt niet uit hoe het klinkt. Maar het houdt je wel wakker. Niet te geloven hé dat er zulke grote bedrijven bestaan. Dat zie je in ons kikkerlandje niet. En dan een eigen helikopter en landings- baan doe eens gek zeg! Maar voor jou wel een hele leuke ervaring. Lekker uitgaan en lol maken is natuurlijk ook iets dat er bij hoort. Dus lekker genieten Ruud en tot de volgende keer.

    Dikke knuffel:
    Ron en Joke

  • 20 Juni 2016 - 16:34

    Paula:

    Wat ben je toch weer lekker bezig bro! Lekker geld bij elkaar sprokkelen en daarnaast genieten van alle mogelijkheden in dat land, want alles mag immers:). Daar moet je zeker van gebruik maken, nu het allemaal nog kan!!

    Cheers back! Paula

  • 23 Juni 2016 - 08:14

    Conny:

    als je maar niet verwacht dat wij ook de boel alleen maar schoon gaan houden en eten koken voor je...

    Tof verhaal weer, Ruud! Mooi voor elkaar dat je bij 1 van de ' grote 3' aan het werk bent!

  • 22 Januari 2018 - 20:54

    Pieter Verberkt:

    Ik was op zoek naar informatie over Haddon Rig en zag jouw verslag omtrent je werkzaamheden op de farm. Mijn oudste broer Jac, die 58 jaar is geemigreerd, eerst naar Nieuw Zeeland en daarna naar Australie (Sydney) is al meer dan 50 jaar bevriend met jouw baas Georges Faulkner. In 2004-2005 ben ik met mijn familie op vakantie geweest bij mijn broer in Sydney. Normaal gesproken zou ik met mijn broer een bezoek aan de farm hebben gebracht, dat is helaas niet doorgegaan. De andere broers en zussen zijn in de loop van de jaren wel op de farm geweest. Zij vonden het allemaal heel indrukwekkend en interessant.
    Ik weet van mijn broer welke reputatie deze farm in Australie heeft opgebouwd. Het lijkt mij geweldig om te werken op zo'n grote farm.
    Ik wens je nog veel succes met het werken op deze farm.
    Met vriendelijke groet,
    Pieter Verberkt
    Venlo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 16 Jan. 2016
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 9826

Voorgaande reizen:

22 Maart 2016 - 22 Maart 2017

Ruud gaat op tour!!!!!

Landen bezocht: